fredag 21 augusti 2020

Hösten nalkas


Sommaren är officiellt slut när skolan början. I vårt fall är det även början på något nytt då alla barnen börjar i ny klass på ny skola. Även om jag ibland tror mig vara rätt chill så är mardrömmen att ens barn hamnar i en situation där skolan förknippas med olust. Det ska såklart finnas utrymme för viss osäkerhet för att kunna växa men inte rädsla eller sorg. Jag upplever dock att det var sämre när och där jag växte upp, en hårdare miljö med mindre skyddsnät för de utsatta. Men det kanske inte stämmer med andras upplevelse? Våra två äldre barn börjar i engelsk skola, det är mr/miss till lärarna, uppställning innan lektion, och inga telefoner dagtid. Lite annorlunda hierarki på skolan än vad vi är vana vid från Götet men en ny erfarenhet. Och mycket språk, vilket är kul.
 Mitt i allt detta vill solen annorlunda och även här i norr dröjer sig värmen kvar med tid för lättklädda äventyr. Det är även förbjudet fin löpning i fjällen.










Inga kommentarer: